Wydział/Jednostka prowadząca:
Wydział finansowy - biuro 03 - Podatki i Opłaty Lokalne
Informacja telefoniczna:
Hanna Gągoł tel. 52 880 13 26
Podatnikom przysługuje zwolnienie z podatku rolnego oraz ulga w tym podatku dotycząca gruntów nabytych z przeznaczeniem na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha.
Okres zwolnienia wynosi 5 lat licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nabyto grunty. Po upływie tego okresu ulga w podatku rolnym polega na obniżeniu podatku: o 75% w pierwszym roku i o 50% w drugim roku.
Zwolnienie i ulga stanowią pomoc de minimis w rolnictwie. Jest to wsparcie, którego skumulowana wartość w okresie 3 lat podatkowych nie przekracza kwoty 20 tys. euro.
Zwolnienie i ulgę otrzymuje podatnik w drodze decyzji organu podatkowego, wydanej na podstawie przez niego złożonego wniosku. Do wniosku o przyznanie ulgi, należy dołączyć formularz informacji przedstawianych przez ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie.
Zwolnienia i ulgi podatkowe udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
Przyznanie pomocy de minimis w rolnictwie zostanie potwierdzone wydaniem zaświadczenia o pomocy de minimis. Zaświadczenie takie wydaje się z urzędu w dniu udzielenia pomocy de minimis i sporządza się je zgodnie ze wzorem, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20.03.2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 350 z późn. zm.).
Wójt Gminy Chojnice – podaje do publicznej wiadomości w terminie do 31 maja następnego roku, wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.
Termin załatwienia:
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Wymagane dokumenty :
- wniosek - Pobierz wzór
- Akt notarialny (kserokopia + oryginał do wglądu)
- oświadczenie o otrzymanej / nieotrzymanej pomocy de minimis - Pobierz wzór
- zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis
- formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę - Pobierz wzór
Podstawa prawna:
1. Art. 12 ust. 1 pkt 4, ust. 3 – 8 i ust. 12 pkt 1, art. 13d ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
3. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
4. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze