Wydział/Jednostka prowadząca:
Wydział finansowy - biuro 03 i 04 - Podatki i Opłaty Lokalne
Informacja telefoniczna:
Marlena Liss tel. 52 880 13 29
Hanna Gągoł tel. 52 880 13 26
Jeżeli jesteś właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości, posiadaczem samoistnym, użytkownikiem wieczystym gruntów, posiadaczem mienia publicznego, bądź wspólnikiem spółki cywilnej:
- nabyłeś nową nieruchomość,
- dokonałeś sprzedaży nieruchomości,
- zmieniłeś sposób wykorzystania swojej nieruchomości (np. zajęcie na działalność gospodarczą),
- nastąpiły zmiany dotyczące Twojej nieruchomości (np. zmiana powierzchni działki, zmiana klasyfikacji gruntu),
- oddałeś do użytku nowy dom, rozbudowałeś istniejący lub dokonałeś rozbiórki,
złóż formularz w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany. Pamiętaj, do formularza zawsze należy dołączyć odpowiedni załącznik.
Wymagane dokumenty:
1. Jeżeli jest to dom, lokal mieszkalny, lokal usługowy, garaż, działalność gospodarcza, działka niebędąca użytkiem rolnym lub lasem, to należy złożyć formularz IN-1 .
Do formularza musisz załączyć odpowiednie załączniki:
- załącznik 1 - ZIN-1 - wskazujesz dane szczegółowe nieruchomości, np. adres, księga wieczysta i jej powierzchnię,
- załącznik 2 - ZIN-2 - wskazujesz dane szczegółowe nieruchomości, np. adres, księga wieczysta i jej powierzchnię, ale w przypadku, gdy nieruchomość podlega zwolnieniu od podatku (zwolnienie ustawowe, uchwałowe)
- załącznik 3 - ZIN-3 - gdy nieruchomość stanowi własność kilku osób.
2. Jeżeli jest to działka sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny (m. in. rola, łąka, pastwisko) - z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą - to należy złożyć formularz IR-1 .
Do formularza musisz załączyć odpowiednie załączniki:
- załącznik 1 - ZIR-1 - wskazujesz dane szczegółowe nieruchomości, np. adres, księga wieczysta i jej powierzchnię,
- załącznik 2 - ZIR-2 - wskazujesz dane szczegółowe nieruchomości, np. adres, księga wieczysta i jej powierzchnię, ale w przypadku, gdy nieruchomość podlega zwolnieniu od podatku (zwolnienie ustawowe, uchwałowe)
- załącznik 3 - ZIR-3 - gdy nieruchomość stanowi własność kilku osób.
3. Jeżeli jest to działka sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako las - z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą - to należy złożyć formularz IL-1 .
Do formularza musisz załączyć odpowiednie załączniki:
- załącznik 1 - ZIL-1 - wskazujesz dane szczegółowe nieruchomości, np. adres, księga wieczysta i jej powierzchnię,
- załącznik 2 - ZIL-2 - wskazujesz dane szczegółowe nieruchomości, np. adres, księga wieczysta i jej powierzchnię, ale w przypadku, gdy nieruchomość podlega zwolnieniu od podatku (zwolnienie ustawowe, uchwałowe)
- załącznik 3 - ZIL-3 - gdy nieruchomość stanowi własność kilku osób.
Pamiętaj również:
Urząd może poprosić Cię o przedłożenie dodatkowego dokumentu, takich jak:
1. Zawiadomienia o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków.
2. Akty notarialne.
3. Prawomocne orzeczenia sądów.
4. Decyzja o pozwoleniu na budowę obiektów budowlanych.
5. Decyzje o pozwoleniu na użytkowanie obiektów budowlanych.
6. Umowy cywilnoprawne zawierane w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości gminnych i Skarbu Państwa.
7. Ewidencja środków trwałych.
8. Zaświadczenie wydane przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o utrzymywaniu nieruchomości zgodnie z przepisami o ochronie i konserwacji zabytków,
9. Dokument potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej w przypadku, gdy w Twoim imieniu działa pełnomocnik - z pewnymi wyjątkami.
Jeżeli ustanowiłeś pełnomocnika, który w Twoim imieniu może podpisać formularz lub odebrać korespondencję z urzędu, załącz odpowiednie pełnomocnictwo:
1. UPL-1P Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych
2. OPL-1P Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej
3. PPD-1 Pełnomocnictwo do doręczeń
4. OPD-1 Zawiadomienie o zmianie/odwołaniu/wypowiedzeniu pełnomocnictwo do doręczeń
5. PPS-1 Pełnomocnictwo szczególne
6. OPS-1 Zawiadomienie o zmianie/odwołaniu/wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego
Pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu jest zwolnione z opłaty skarbowej.
Opłaty:
nie pobiera się
Informacje dodatkowe:
Jeżeli nieruchomość stanowi współwłasność osób fizycznych, obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. Zgodnie z tą zasadą:
- podatnicy powinni uwzględnić w formularzach powierzchnię całej nieruchomości,
- urząd wysyła do wszystkich współwłaścicieli jednobrzmiącą decyzję na kwotę podatku za całą nieruchomość.
Zwolnienia ustawowe są uregulowane ustawami:
- zwolnienie od podatku od nieruchomości - art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
- zwolnienie od podatku rolnego – art. 12 ustawy o podatku rolnym,
- zwolnienie od podatku leśnego – art. 7 ustawy o podatku leśnym.
Termin odpowiedzi:
Decyzja ustalająca kwotę jest wydawana do jednego miesiąca, licząc od daty złożenia kompletu dokumentów do organu podatkowego, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Chojnice.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać: zarzuty przeciwko decyzji, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Pomoc Publiczna
Na terenie Gminy Chojnice obowiązują zróżnicowane stawki podatku od nieruchomości tzw. stawki preferencyjne.
Uchwała Nr LI/868/2024 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie ustalenia wysokości preferencyjnych stawek w podatku od nieruchomości - Pobierz uchwałę
Stawki preferencyjne z uwagi na ich zmniejszoną wysokość w stosunku do stawki podstawowej stanowią pomoc de minimis zgodną z warunkami rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023) i znajdują zastosowanie tylko do tych podatników, którzy w okresie trzech minionych lat uzyskali pomoc de minimis o wartości nieprzekraczającej 300 tys. euro oraz spełniają inne warunki określone w przepisach prawa. Zanim więc podatnik zdecyduje się na stosowanie stawek preferencyjnych powinien ocenić możliwość skorzystania z tej formy pomocy. Oceny tej dokonuje samodzielnie, a jej wyniki przedstawia organowi podatkowemu za pomocą stosownych oświadczeń i informacji przedstawionych w formie stosowanych załączników:
- oświadczenie - pomoc de minimis
- formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Instrukcja wypełniania formularza
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
2. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
3. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
4. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym
5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
6. Uchwała Nr XLIX/818/2023 Rady Gminy Chojnice z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości - Pobierz uchwałę
7. Uchwała Nr LI/868/2024 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie ustalenia wysokości preferencyjnych stawek w podatku od nieruchomości - Pobierz uchwałę
8. Uchwała Nr XXIX/498/2021 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości budynków mieszkalnych i lokali mieszkalnych lub ich części, w których zastosowano ekologiczne źródło ciepła - Pobierz uchwałę
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny
11. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny
12. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
13. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
14. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym
15. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym
16. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
17. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
18. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
19. Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 22 lutego 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw
20. Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw