1. Do zadań Wydziału Inwestycyjno – Komunalnego należy prowadzenie spraw związanych z inwestycjami, infrastrukturą i gospodarką komunalną.
2. Do zadań Wydziału w zakresie prowadzenia inwestycji kubaturowych, budowy ścieżek rowerowych oraz infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej należy:
1) zlecanie opracowania dokumentacji projektowej, kosztorysowej i wykonawczej;
2) współpraca w procesie opracowania i aktualizacji miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zapewnienia realizacji inwestycji;
3) nadzór i realizacja inwestycji.
3. Do zadań Wydziału w zakresie spraw związanych z infrastrukturą należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć, wniosków, stanowisk organów gminy dotyczących zaliczenia dróg i ulic do poszczególnych kategorii dróg,
2) projektowanie przebiegu dróg, w tym nowo tworzonych,
3) budowa, modernizacja i ochrona dróg,
4) zarządzanie drogami,
5) określenie szczegółowego korzystania z dróg, w tym wykorzystywanie pasów drogowych na cele niekomunikacyjne,
6) koordynacja i współpraca z innymi zarządcami dróg,
7) nazewnictwem i rodzajem miejscowości Gminy Chojnice,
8) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem nazw ulic i obiektów fizjograficznych oraz numeracji nieruchomości.
4. Do zadań Wydziału w zakresie spraw związanych z gospodarką mieszkaniową należy w szczególności:
1) kompleksowe załatwianie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi i energetycznymi,
2) prowadzenie rejestrów przyznania i odmowy dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
3) współpraca z zarządcami budynków i lokali mieszkalnych mieszczących się na terenie Gminy,
4) wydawanie zaświadczeń dotyczących dodatków mieszkaniowych,
5) sporządzanie zapotrzebowań i rozliczeń dotacji do Urzędu Wojewódzkiego na wypłaty dodatków energetycznych,
6) współdziałanie w załatwianiu lokali mieszkalnych w tym socjalnych oraz zapewnienie w razie potrzeby czasowego zakwaterowania osób pozbawionych mieszkań w wyniku klęsk żywiołowych,
7) zarządzanie i prowadzenie spraw związanych z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi oraz nieruchomościami wspólnymi,
8) koordynacja spraw związanych z budową kubaturowych obiektów komunalnych (remizy, świetlice, budynki mieszkalno – socjalne, muzea),
9) załatwianie spraw związanych z ustalaniem stawek czynszów opłat za lokale i nieruchomości budynkowe,
10) kontrola gminnych placów zabaw,
11) zlecanie bieżącej oceny stanu technicznego budynków,
12) nadzór nad cmentarzami wojennymi i miejscami pamięci narodowej,
13) adaptacja nowo przejmowanych obiektów na tworzenie mieszkań komunalnych (pod najem) i mieszkań socjalnych,
14) prowadzenie Gminnej Ewidencji Zabytków,
15) odpowiedzi na wnioski właścicieli budynków,
16) informowanie o wymaganiach formalnych przy remontach budynków wpisanych do Gminnej Ewidencji Zabytków,
4. Do zadań Wydziału w zakresie transportu drogowego należy opiniowanie rozwiązań i projektów dotyczących komunikacji zbiorowej w tym uzgodnienia dotyczące rozkładów jazdy.