Wydział/Jednostka prowadząca:
Wydział finansowy - biuro 208 - Podatki i Opłaty
Informacja telefoniczna:
Ilona Pilcek - tel. 52 880 13 21
Anna Windorpska - tel. 52 880 13 19
Wymagane dokumenty:
Wniosek:
- o umorzenie zaległości podatkowej/odsetek za zwłokę, lub
- o odroczenie terminu płatności podatku/zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, lub
- o rozłożenie na raty zapłaty podatku/zaległości podatkowej
ze wskazaniem ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, uzasadniającego zastosowanie wnioskowanej ulgi, zgodnie z art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa. O istnieniu "ważnego interesu podatnika" świadczyć może szczególna sytuacja finansowa, majątkowa podatnika, szczególne okoliczności powstania zaległości podatkowej jak również sytuacja rodzinna czy stan zdrowia (okoliczności te należy udokumentować).
Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno - prawną powinien wskazać tryb wnioskowanej pomocy gdyż, zgodnie z art. 67b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, określonych w art. 67a ww. ustawy, które: nie stanowią pomocy publicznej, które stanowią pomoc de minimis albo stanowią pomoc publiczną.
W przypadku wskazania pomocy de minimis należy dostarczyć:
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał podatnik w okresie 3 minionych lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
Zgodnie z art. 37 ust. 7 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do czasu przekazania przez podmiot ubiegający się o pomoc zaświadczeń, oświadczeń lub informacji, o których mowa powyżej, pomoc nie może być udzielona temu podmiotowi.
Dodatkowe dokumenty, które należy załączyć do wniosku:
1. Dokumenty (ksero) potwierdzające okoliczności powołane we wniosku.
2. Oświadczenie o sytuacji finansowej i uzyskiwanych dochodach własnych oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (stanie majątkowym) w związku z wnioskiem o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań wnioskodawcy ubiegającego się o zastosowanie ulgi oraz dokumenty obrazujące sytuację materialną wnioskodawcy, np.
- zaświadczenie o dochodach obojga małżonków i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
- odcinki emerytur lub rent – kserokopie,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu wnioskodawcy jako bezrobotnego lub kopia dowodu pobieranego zasiłku,
- potwierdzenie ewentualnych kosztów leczenia (wypisy ze szpitala, kopie rachunków za leki, itp.),
- potwierdzenie wydatków ponoszonych na naukę (kopie rachunków, dowodów zapłaty),
- udokumentowane wydatki ponoszone na utrzymanie mieszkania (kopie rachunków za czynsz, światło, gaz, prąd itp.)
- dokumenty finansowe za okres 2 ostatnich lat oraz dotyczące okresu bieżącego, sporządzony zgodnie z ustawą o rachunkowości (uwierzytelnione kopie sprawozdań finansowych, w tym bilansu i rachunku zysków i strat, książki przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów, PIT itp.) - w przypadku wniosku o odroczenie i rozłożenie na raty podatku.
3. Inne na żądanie organu podatkowego w trakcie prowadzenia postępowania podatkowego.
Załączniki do procedury (do pobrania na dole strony):
1. Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej/odsetek za zwłokę
2. Wniosek o odroczenie terminu płatności podatku/zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę
3. Wniosek o rozłożenie na raty zapłaty podatku/zaległości podatkowej
4. Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis
5. Formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
6. Oświadczenie o sytuacji finansowej i uzyskiwanych dochodach (stanie majątkowym) w związku z wnioskiem o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań wnioskodawcy ubiegającego się o zastosowanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych
Opłaty:
nie pobiera się
Termin odpowiedzi:
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Chojnice.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać: zarzuty przeciwko decyzji, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Informacje dodatkowe:
1. Na wniosek podatnika Wójt w przypadkach uzasadnionych:
- ważnym interesem podatnika (np. utrata pracy, poważna choroba)
- interesem publicznym (np. utrzymanie stanu zatrudnienia)
może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległego podatku wraz z odsetkami za zwłokę
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę
2. Zasady składania wniosków:
Wniosek powinien zawierać:
- dane identyfikujące wnioskodawcę (imię, nazwisko lub nazwę firmy, adres zamieszkania, numer ewidencyjny PESEL lub NIP)
- rodzaj zadłużenia (np. podatek od nieruchomości, łączne zobowiązanie pieniężne, podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportowych),
- rodzaj ulgi tj.: odroczenie (wskazanie proponowanego terminu zapłaty), rozłożenie na raty (wskazanie liczby rat i wysokości rat oraz terminy zapłaty), umorzenie (wskazanie okresu oraz kwoty zaległości podatkowej).
Wniosek o odroczenie terminu płatności podatku/zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę składa się:
- przed upływem terminu płatności – odroczenie terminu płatności
- po terminie płatności – odroczenie zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę
Wniosek o rozłożenie na raty zapłaty podatku/zaległości podatkowej składa się:
- przed upływem terminu płatności – rozłożenie na raty podatku
- po terminie płatności – rozłożenie na raty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej/odsetek za zwłokę składa się:
- po terminie płatności
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)
2. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702 ze zm.)
3. Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 2023/2831 z 13 grudnia 2023 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z dnia 15 grudnia 2023 r.)
4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2018 r. poz. 350)
5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40)
6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312 ze zm.)
7. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.).