Wydział/Jednostka prowadząca:
Wydział finansowy - biuro 03 - Podatki i Opłaty Lokalne
Informacja telefoniczna:
Hanna Gągoł tel. 52 880 13 26
Dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek niemających osobowości prawnej, jednostek organizacyjnych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostek organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe – zobowiązanych do składania deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy osoby fizyczne są współwłaścicielami lub współposiadaczami nieruchomości, lub obiektów budowlanych podlegających opodatkowaniu z osobami prawnymi, bądź z innymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej lub ze spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową – w takim przypadku procedura dotyczy także takich osób fizycznych.
Wymagane dokumenty:
1. Podatek od nieruchomości:
- DN-1 - Deklaracja na podatek od nieruchomości
- ZDN-1 - Dane od przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości
- ZDN-2 - Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania podatkiem od nieruchomości
2. Podatek rolny:
- DR-1 - Deklaracja na podatek rolny
- ZDR-1 - Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu podatkiem rolnym
- ZDR-2 - Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania podatkiem rolnym
3. Podatek leśny:
- DL-1 - Deklaracja na podatek leśny
- ZDL-1 - Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu podatkiem leśnym
- ZDL-2 - Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania podatkiem leśnym
Opłaty:
nie pobiera się
Informacje ogólne:
1. Składanie deklaracji jest weryfikowane w toku czynności sprawdzających według kryterium terminowości jej złożenia i stwierdzenia jej formalnej poprawności.
2. W przypadku braku złożenia deklaracji organ podatkowy może zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia.
3. W przypadku gdy deklaracja jest podpisana przez osobę nie uprawnioną do reprezentowania podatnika a brak jest pełnomocnictwa do jej podpisania, organ podatkowy wyśle wezwanie do jego złożenia. W przypadku braku złożenia takiego pełnomocnictwa pomimo wezwania deklaracja zostanie uznana za niezłożoną.
4. W przypadku gdy deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł. W tej sytuacji organ podatkowy doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty, albo informacją o braku takich zmian, oraz pouczeniem o prawie wniesienia sprzeciwu.zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.
5. W razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych.
6. W przypadku niezłożenia deklaracji lub złożenia błędnej deklaracji i braku reakcji podatnika na wezwania organu podatkowego wszczęte zostanie postępowanie podatkowe i wydana decyzja określająca wysokość tego zobowiązania.
Informacje dodatkowe:
1. Opodatkowaniu podatkiem:
a) od nieruchomości – podlegają grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
b) rolnym – podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej lub innej niż działalność rolnicza,
c) leśnym – podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
2. Podatnikami podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:
a) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, gruntów w tym stanowiących użytki rolne i lasy,
b) posiadaczami samoistnymi,
c) użytkownikami wieczystymi,
d) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
3. Osoby fizyczne będące współwłaścicielami lub współposiadaczami z osobami prawnymi, bądź z innymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej lub ze spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową.
4. Obowiązek podatkowy:
a) powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. W przypadku opodatkowania budowli albo budynku lub jego części obowiązek podatkowy powstaje 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo, w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. Jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpiło zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. W razie zaistnienia powyższego zdarzenia powstaje obowiązek odpowiedniego skorygowania deklaracji, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia,
b) wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek ten ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy.
5. Podatki są płatne przez:
Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Ww. podmioty są zobowiązane wpłacać obliczony w deklaracji podatek – bez wezwania – na rachunek budżetu gminy. Pierwsza rata podatku od nieruchomości jest płatna do 31 stycznia, a każda następna w terminie do 15 dnia każdego miesiąca. Podatek leśny jest płatny do 15 dnia każdego miesiąca, a podatek rolny w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada na indywidualny numer konta bankowego. Informacja o numerze zostanie przesłana podatnikowi odrębnym pismem, po złożeniu pierwszej deklaracji podatkowej. Podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób prawnych nie przekraczający kwoty 100 zł jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty podatku.
6. Obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości, na podatek rolny i na podatek leśny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustaw.
7. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
8. Zgodnie z art. 80a Ordynacji podatkowej, informacje i deklaracje podatkowe mogą być podpisywane przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji powinno zostać udzielone przez mocodawcę na urzędowym formularzu stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw. Pełnomocnictwo powinno zostać złożone w organie podatkowym. Pełnomocnictwo składa się jeden raz i jeżeli nie było oznaczone czasowo stanowi podstawę do składania deklaracji w imieniu podatnika w kolejnych latach. Adwokat, radca prawny, a także doradca podatkowy mogą samodzielnie uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa. Od złożonego pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa.
Informacja dotycząca podpisywanie deklaracji podatkowych przez pełnomocnika
Z dniem 1 stycznia 2007. r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) regulujące możliwość podpisywania deklaracji podatkowych przez pełnomocnika. Na podstawie przepisów tej ustawy wprowadzono rozdział 9a "Podpisywanie deklaracji". Stanowią one, iż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji wystawione przez podatnika składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Z chwilą złożenia pełnomocnictwa w organie podatkowym wystarczającym jest, aby deklaracje były podpisywane przez pełnomocnika. Podanik może jednak w takiej sytuacji nadal osobiście podpisywać deklaracje. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby. Zgodnie z Ordynacją podatkową, pod pojęciem deklaracji należy rozumieć zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są na podstawie przepsiów prawa podatkowego podatnicy. Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa również musi zostać złożone organowi podatkowemu. Od chwili złożenia tego zawiadomienia obowiązek podpisywania deklaracji spoczywa na podatniku. Podkreślić należy, iż zgodnie z regulacją art. 80a§4 Ordynacji pełnomocnikiem nie musi być doradca podatkowy. W świetle przepisów dotyczących pełnomocnictw w postępowaniu podatkowym, pełnomocnikiem może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
Formularze do pobrania:
1. UPL-1P Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych
2. OPL-1P Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej
3. PPD-1 Pełnomocnictwo do doręczeń
4. OPD-1 Zawiadomienie o zmianie/odwołaniu/wypowiedzeniu pełnomocnictwo do doręczeń
5. PPD-1 Pełnomocnictwo szczególne
6. OPS-1 Zawiadomienie o zmianie/odwołaniu/wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego
W przypadku działania przez pełnomocnika należna jest opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w kwocie 17,00 zł.
Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Chojnicach lub w kasie Urzędu. Dowód wniesionej opłaty skarbowej należy załączyć do dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
NUMER KONTA
Opłata skarbowa - 56 1020 2791 0000 7502 0319 0352
Termin załatwienia:
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Chojnice.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać: zarzuty przeciwko decyzji, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
2. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
3. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym
4. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
6. Uchwała Nr XLIX/818/2023 Rady Gminy Chojnice z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości - Pobierz uchwałę
7. Uchwała Nr LI/868/2024 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie ustalenia wysokości preferencyjnych stawek w podatku od nieruchomości -Poierz uchwałę
8. Uchwała Nr LI/869/2024 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie zmiany uchwały nr XLIX/818/2023 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości - Pobierz uchwałę
9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości
10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny
11. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny
Stawki podatku na 2024 r.:
1. Podatek od nieruchomości
Uchwała nr XLIX/818/2023 z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości -
2. Podatek rolny
Uchwała nr XLIX/815/2023 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie obniżenia średniej ceny żyta dla celów podatku rolnego -
Uchwała Nr XLIX/815/2023 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie obniżenia średniej ceny żyta dla celów podatku rolnego uchwaliła obniżenie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2024 z kwoty 89,63 zł do 75,00 zł za 1dt czyli:
- dla gruntów gospodarstw rolnych - 187,50 zł od 1 ha przeliczeniowego,
- dla pozostałych gruntów rolnych podlegających podatkowi rolnemu – 375,00 zł od 1 ha fizycznego.
3. Podatek leśny
Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego opublikowana w Monitorze Polskim poz. 1130 stawka podatku leśnego na 2024 r. wynosi 72,0346 zł za 1 ha lasu (327,43 zł - średnia cena sprzedaży drewna).