Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Nadanie numeru PESEL (dla osób obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów posiadania numeru PESEL)
1. Wymagane dokumenty:
wniosek o nadanie numeru PESEL zawierający wskazanie podstawy prawnej zobowiązującej wnioskodawcę do posiadania nr PESEL
dowód osobisty lub paszport obywatela polskiego, a w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo
dokumenty potwierdzające dane zawarte w pkt. 3-5 wniosku - jeżeli są dostępne (polski akt urodzenia, polski akt stanu cywilnego wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku)
2. Sposób załatwienia sprawy:
wydanie powiadomienia o nadaniu numeru PESEL
3. Opłaty:
bez opłat;
17 zł - w przypadku, gdy osoba wnioskująca o nadanie numeru PESEL działa przez pełnomocnika (opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa)
4. Czas załatwienia sprawy:
od ręki
5. Tryb odwoławczy:
brak
6. Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2024r., poz. 736 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. u. z 2024r., poz. 572 ze zm.)
7. Inne informacje:
wniosek musi zawierać podstawę prawną upoważniającą do nadania numeru PESEL, co oznacza, że w innych przepisach (ustawach czy rozporządzeniach) musi być wykazana wymagalność numeru PESEL do określonych czynności
jeżeli wniosek nie spełnia wymogów wnioskodawca zostanie wezwany do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania