Podstawa prawna
art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021r. poz. 888 ze zm.) oraz
uchwała Nr XXXVII/641/2022 Rady Gminy w Chojnicach z dnia 4 listopada 2022r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy - Pobierz uchwałę
Przedmiotem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są nieruchomości zamieszkałe w rozumieniu przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Podmiotami obowiązanymi do zapłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są:
• właściciel
• współwłaściciel
• użytkownik wieczysty
• jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu
• inne podmioty władające nieruchomością
Jeżeli obowiązek złożenia deklaracji może dotyczyć jednocześnie kilku podmiotów spośród wskazanych powyżej zgodnie z art. 2 ust. 2a ustawy obowiązany do ich wykonania jest podmiot lud podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej , wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z ustawy.
Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową.
Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego
• obowiązek podatkowy powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec.
• w przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał , w nowym miejscu zamieszkania - począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana.
• obowiązek podatkowy wygasa w miesiącu, w którym ustało zamieszkanie nieruchomości lub w miesiącu następującym po ustaniu zamieszkania w przypadku gdy w danym miesiącu mieszkaniec zamieszkiwał przez część miesiąca.
Czynności i dokumenty związane z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Zgodnie z art. 6m ust.1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości są obowiązani złożyć Wójtowi Gminy Chojnice deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni o dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub
• W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana (np. narodziny dziecka, zmiana ilości osób, sprzedaż nieruchomości). Opłatę w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
• Właściciel może skorygować każdą ze złożonych deklaracji na podst. art. 81 ordynacji podatkowej, poprzez złożenie deklaracji korygującej.
Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku złożenia deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Wyjątek stanowi zmniejszenie zobowiązania z tytułu śmierci mieszkańca zgłoszone w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.
Terminy i sposoby płatności opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Opłaty wnosi się w cyklu dwumiesięcznym w terminach:
• za styczeń-luty do 15 marca
• za marzec-kwiecień do 15 maja
• za maj-czerwiec do 15 lipca
• za lipiec-sierpień do 15 września
• za wrzesień-październik do 15 listopada
• za listopad-grudzień do 15 grudnia.
- przelewem na rachunek organu podatkowego, indywidualny nr konta bankowego podatnika lub gotówką, kartą w kasie.